Klipsch od 1946 roku historia legendarnej marki

 

Klipsch to amerykańska firma produkująca głośniki z siedzibą w Indianapolis w stanie Indiana. Pełna nazwa przedstawia się jako Klipsch Audio Technologies (nazywany również Klipsch Speakers lub Klipsch Group, Inc.) Założona została w Hope w stanie Arkansas w roku 1946 jako „Klipsch and Associates” przez Paula W. Klipscha. Zajmuje się produkcją wysokiej klasy przetworników i obudów głośnikowych, a także kompletnych kolumn. Tworzy szeroko pojęte systemy nagłośnieniowe do domów od pojedynczych urządzeń mobilnych po całkowicie wyposażone sale multimedialne.
Geneza czegoś co stało się wyjątkowe sięga małej blaszanej szopy w której twórca firmy Paul W.Klipsch szalony geniusz i wielki indywidualista zaprojektował i stworzył od podstaw ręcznie budując legendarny głośnik Klipsch horn w celu nagłośnienia swojego salonu. Był amerykańskim pionierem audio, prawdziwym ekscentrykiem i dumnym członkiem inżyniersko-naukowej galerii sław. Dał początek technologiom głośnikowym, które na zawsze wpłynęły na pokolenia melomanów. Jego pasja umożliwiła im przeniesienie wrażeń odsłuchowych z wystąpień na żywo do domu. Paul był jednym z pierwszych którzy zastosowali badania naukowe w procesie projektowania i budowy kolumn śmiało głosząc że jego rozwiązania okażą się błędne jeśli udowodnią to prawa fizyki. Słynął między innymi z noszenia pod swoją klapą tzw. "Guzik gówno prawdy" który odsłaniał gdy tylko wyczuł smród fałszywego tropu bardzo powszechnego przecież w branży audio. Raz podobno został wyrzucony z kościoła gdy zastosował swój manifest przeciwko ministrowi lub pastorowi. Z biegiem czasu ludzie zaczęli doceniać doświadczenia Klipscha do tego stopnia, że przełomy w dziedzinie akustyki jakich doświadczali porównywane są do odczuć religijnych. Wyroby w końcu stały się legendą.
Od zawsze firma promowała rozwiązania tubowe w ramach swoich celów którymi są :
- Produkcja głośników o wysokiej sprawności zwanej czułością co pozwala użyć słabszych wzmacniaczy do ich napędzania.
- Produkcja głośników o niskich zniekształceniach modulacji o szerokim zakresie dynamiki by odtwarzać poprawnie zarówno ciche jak i głośne dźwięki.
- Produkcja głośników wykazujących kontrolowaną kierunkowość, co oznacza, że ​​wzór promieniowania jest kierunkowy, a nie rozproszony.
- Produkcja głośników mających płaską charakterystykę częstotliwości, co oznacza, że ​​nie występuje nienaturalne podkreślenie basów, średnich i wysokich tonów.
W przeszłości przetworniki typu Horn posiadały pewną wadę podbarwiania dźwięku zwaną "honkiness" Wczesne projekty Klipscha wykorzystywały konstrukcje z metalowym gardłem, których materiał mógł być zasilany energią przez dźwięk wewnątrz, tworząc „pierścień” lub „brzęczenie”. Następnie wynalazca wprowadził rozwiązania ze wzmocnionego włókna szklanego, które miały łagodzić rezonanse, lecz zabarwiały wcześniejsze metalowe konstrukcje. Innymi przyczynami zakłóceń są rezonanse akustyczne i odbicia, powodowane kształtem tuby co powoduje słabe przejścia fali akustycznej z niej wychodzącej. Oprócz bezpośrednich efektów dźwiękowych,te rezonanse i odbicia przekształcają się w szczyty i spadki impedancji elektrycznej, stwarzając kolejne problemy dla pasywnej sieci zwrotnicy. W 1989 roku Klipsch wprowadził tubę średnio tonową z flarą tractrix, która, jak mówiono, zmniejsza „honkiess” i tworzy bardziej otwartą jakość dźwięku w porównaniu z wcześniejszymi projektami. Później właściciel firmy odszedł również od jedwabnych membran przetworników na rzecz innych materiałów, takich jak fenol, aluminium i tytan, aby wprowadzić czystszy dźwięk do swojej tuby. Jako ciekawostkę można wspomnieć że w latach pięćdziesiątych używano tuby średnio tonowej wykonanej w całości z formowanego drewna.
Historycznie rzecz biorąc, głośniki Klipsch były projektowane w oparciu o zasady opracowane w latach 30 XX wieku przez Bell Labs. Cele obejmowały odtworzenie szerokiej sceny dźwiękowej i zakres częstotliwości od około 30 Hz do 15 kHz. Dla konkurentów, którzy zlekceważyli to stare badania, Klipsch stworzył specjalny przycisk „Gówno prawda”, zainspirowany szerokim użyciem tego słowa przez Paula.
Pełną ofertę marki klipsch znajdą Państwo pod linkiem: Oferta sklepu Klipsch